Atelje gudačkih instrumenata "AVDIĆ"

PROCES IZRADE

PROCES IZRADE

ODABIR DRVETA

Kao prvo da bi izgradili kvalitetnu violinu violu ili čelo potrebno nam je četiri vrste drveta. Potreban nam je 1. Javor ili maple (plemeniti lisičar), Gorski javor ili Acer pseudoplatanus. 2. Smrča ili spruce ( Picea abies) 3. Ebanovina ili ebony (Diospyros) 4. Vrba (Salix)

Javor zauzima najveću površinu instrumenta, raste na određenim pojasima zemlje gdje je vrlo specifična klima, ali umjereno kontinentalna ga čini najboljim i najspecifičnijim jer preko 900 metara nadmorske visine ima posebno dobre karakteristike naročito ako raste u kamenovitom području. Bosna i hercegovina ima sreću da instrumenti u svijetu izrađeni od bosanskog javora jesu najbolji jer najpoznajtiji graditelji jos od 16 vijeka biraju javor iz Bosne. To barem svi danas možemo izguglati i uvjeriti se u to.

Elemente koje moramo pripremiti za sušenje a zatim za izradu, moraju biti pravilno izuzeti iz trupca. Svaki element je ispravan samo ako je radijalno izuzet iz trupca. Samim tim treba obratiti pažnju i na estetski dio koji jest najljepsi u drvenastom dijelu i svakako ima jako bitnu ulogu. Tako da su jezgro srce drveta kora i felogen nepotrebni. slika

Dio koji se uzima za elemente
Pravilan način rezanja elemenata za izradu instrumenata

Sječa stabla, izrada elemenata i priprema za sušenje vrši se posle vegetacije. Pravilan način sušenja jeste tako što elemente moramo složiti u prostorije u kojima nema vlage, koje su prozračne i nisu izložene suncu. Elemente moramo poredati unakrsno da zrak može strujati između njih da bi se ravnomjerno sušili. Tek nakon dvije godine možemo izuzeti elemente za izradu instrumenata, a da je bolje ako sačekamo još koju godinu sušenja nećemo pogriješiti ni malo jer sve je što je drveo starije, instrument će zvučati i izgledati bolje u konačnici. slika

KALUP I ŠABLONI

Sledeći korak je izrada šablona i kalupa za stranice ili okvir violine. U tome nemožemo pogriješiti jer uz malo vještine u tehničkom crtanju, poznavanju geometrije matematike i služeći se mjerama iz tabela koje su još u 16 vijeku zapisane napravit će mo ispravan kalup i svaki šablon koji nam je potreban da se poslužimo da bi stvorili jedno tijelo violine. Za izradu kalupa je preporučljivo koristiti vodootpornu šperploču od bukve, a za šablone 1mm debel pleksiglas. slika

ODABIR ELEMENATA ZA LEĐA STRANICE VRAT I ZVUČNICU

Ako ispravno želimo da postupimo i da instrument bude autentičan moramo da radimo po hijerarhiji. Dijelovi od javora moraju da budu od istog stabla izuzeti iz uže površine istog da bi izgled u konačnici mogao biti neprikosnoven i tako graditelj svog instrumenta ponosno stoji iza njeg predstavlja ga svojim potpisom ispisnim na pločici u unutrašnjosti.

IZRADA OKVIRA

Okvir se sastoji od šest smrčinih blokova određenih dimenzija privremeno zalijepljenih za kalup od šperploče, na koje redosledom lijepimo predhodno pripremljene stranice od javora koje nakon sušenja pojačavamo tankim letvicama od vrbe. Nakon toga okvir izravnamo ručnim hoblićem i precrtavamo rub na pločama koje smo predhodno pripremili. Ploče obrađujemo pilom uz ivicu tik uz liniju koju smo zacrtali.

OBLIKOVANJE PLOČA

Bombatura gornje ploče i donje nisu iste. Zvučnica od smrče vrši drugačiju ulogu i mora biti visočija za milimetar do dva. Redosled izrade ploča nije važan, ali nakon završetka uz okvir prvo lijepimo gornju ploču, a na poslijetku ide lijepljenje donje. To radimo iz razloga što vrat koji lijepimo , lakše možemo stegnuti uz gornji blok. Tek po završetku hoblićem ravnamo i pripremao okvir za lijepljenje sa donjom pločom.

Oblikovanje bombature ploča

OŠTAR ALAT I RAD BEZ PRAŠINE

Moramo naglasiti da izrada bilo kojeg dijela za violinu, a ima ih ukupno 54, ne može proći bez kvalitnog i naoštrenog alata, ali isto tako može proći bez prašine. Svaki dio koji trebamo napraviti je osjetljiv, ili je tanak, ili je malen, ili krt za obradu tako da je vrlo bitno da imate oštar alat, i većina ih se obrađuje dlijetima strugačima ručnim hoblićima i skalpelima,a uz to morate poznavati dobro drvo, jer pravac u kojem djelujete alatom može oštetiti tj. odvojiti dio drveta koji nemožete posle spojiti. Zato morate predhodno odvojiti vrijeme i pripremiti sav potreban alat, naoštriti ga prije nego počnete sa radom. To je posao koji mrzi svakog majstora a ne bih priznao niko . Veoma je bitno da ste strpljivi, da radite sporo i smireno jer samo tako dugotrajan trud može uroditi plodom.. A naprimjer za izradu jedne violine vam je potrebno do 400 sati rada.

Alat za izradu violina

ZAŠTITA IMPREGNACIJA I LAKIRANJE INSTRUMENATA

Nakon završetka violinu izlažemo suncu ili improvizirajućim UV zrakama par dana prije nego sto počnemo sa lakiranjem. Mjesto gdje lijepimo prstohvat mora ostati čisto dok violinu zaštićujemo lakiramo i poliramo. Proces zaštite lakiranja i poliranja sveukupno zna potrajati dvije ili tri sedmice zavisno od vremenskih uslova i graditelja, jer tajne lakiranja svaki graditelj čuva za sebe, i tradicija odavanja je samo s koljena na koljeno.

Lakiranje violine

SETUP

Setup ili podešavanje jeste zadnji proces prije isporuke instrumenta kupcu. Taj dio posla obično ne zna svaki graditelj, ali da je stvorio violinu možemo reći samo za graditelja koju uz to što ju je izradio pozna i da svira istu. Rijetki su takvi graditelji u svijetu.

Graditelj i Violinist Sifet Avdić